miramare | 2015.04.04 2015.04.04 | 5790 | 10 / 10 | 1 |
Kniha – jeden zo základných pilierov pre komplexný rozvoj jazykových kompetencií.
Z kategórie: 'Materiály Hocus & Lotus'Dôraz sa kladie na komplexnosť a vzájomnej vyváženosť jazykového vzdelávania. Prejavuje sa to najmä akceptovaním rovnocennosti jednotlivých zložiek jazykového vzdelávania - od hovorenia, počúvania, čítania a písania, cez komunikovanie až k mysleniu. V odbornej literatúre sa najčastejšie vymedzujú ako "komplex jazykových kompetencií", čím sa zdôrazňuje ich vzájomná prepojenosť, resp. neoddeliteľnosť a najmä funkčnosť.
S rozmachom nových médií a technológií, počítačovými sieťami, internetom a pod. sa tieto stávajú čoraz významnejšími médiami komunikácie a teda i bezprostrednou súčasťou socializácie človeka. Napriek tomu si však písaná reč, písaná kultúra, písaný text, alebo jednoducho kniha uchováva svoje špecifické postavenie z hľadiska jej rozvojatvorného potenciálu vo vývine dieťaťa. Psychológovia i pedagógovia sa v súčasnosti začínajú právom obávať, že špecifický význam písaného jazyka, ako nezastupiteľného formujúceho činiteľa, či už kognitívneho, emocionálneho alebo i morálneho vývinu dieťaťa, sa všeobecne začína akosi podceňovať.
O tom, že metodika jazykového vzdelávania detí Hocus & Lotus je komplexnou metódou, potvrdzuje využívanie viacerých komunikačných nástrojov nevynímajúc používanie knihy ako učebného materiálu.
Príbeh postavičiek Hocusa a Lotusky je spracovaný aj knižnou formou, ktorá je pre deti jedna z najpútavejších. Knižka Hocus & Lotus s farebnými ilustráciami je podstatnou zložkou osvojovania si cudzieho jazyka. Svedčí o tom aj moja skúsenosť z vyučovacích hodín. Práve aktivita s knižkou je veľmi obľúbená a sprevádzaná radosťou, zvedavosťou.
Deti na sú základe ilustrácií schopné prerozprávať dej príbehu. Dochádza tak k upevňovaniu a aktívnemu rozvoju slovnej zásoby:
- obohacuje sa ich slovník o nové slová,
- spresňuje a prehlbuje sa u detí chápanie významu slov,
- znižuje sa rozdiel medzi pasívnym a aktívnym slovníkom u detí,
- aktivizuje sa detský slovník
- podnecuje sa dieťa k reči,
- objasňujú sa deťom vzťahy medzi významom rôznych slov.
Odborníci poukazujú, že práve v týchto raných etapách osvojovania písanej reči je jej prepojenosť na zmysluplné obsahy a kontexty mimoriadne dôležitou súčasťou a podmienkou ďalšieho rozvoja všestrannej a funkčnej gramotnosti.
Použitá literatúra:
Jana Chlebeková: Rozvoj komunikatívnych kompetencií dieťaťa v spolupráci materskej školy a rodiny
file:///C:/Users/XiXi/Downloads/Chlebekov%C3%A1%252c%20upraven%C3%BD%20materi%C3%A1l-%20sISBN%20-%20na%20webe.pdf
OĽGA ZÁPOTOČNÁ – ZUZANA PETROVÁ: Jazyková gramotnosť v predškolskom veku
file:///C:/Users/XiXi/Downloads/zapotocna-petrova-skripta%20(2).pdf
http://www.raabe.sk/n/aby-citanie-knih-nebolelo
Zdieľaj:
|