miramare | 2015.04.04 2015.04.04 | 941 | 10 / 10 | 1 |
Podľa čoho sa orientovať v spleti jazykových kurzov pre deti?
Z kategórie: 'Skúsenosti z kurzov Hocus a Lotus'Jednou z najdôležitejších podmienok a tiež jedným z najčastejších výskumných tém sú kvalifikovaní učitelia, ktorí sa profesijne rozvíjajú. Lojová (2011) považuje učiteľa za najdôležitejší činiteľ úspešnej jazykovej výučby. Zvažuje, kto je kvalifikovaný stať sa učiteľom cudzieho jazyka v predškolskom alebo mladšom školskom veku detí.
Veľmi významné je vymedzenie optimálnych metód a výukových postupov pri výučbe detí v predškolskom veku alebo mladšom školskom veku detí.
V tejto súvislosti je dôležité poznať, že u detí je kľúčovým prvkom vysoká úroveň emocionálnej pamäte. To znamená, že ak chceme, aby si dieťa učivo zapamätalo, je potrebné ho spájať so zážitkami. Dieťa si lepšie zapamätá frázu, ktorú povedala jeho obľúbená postavička v rozprávke, alebo ktorú použili v napínavom momente príbehu. A hlavne, keď sa daná fráza používa opakovane.
Keďže pamäť detí v tomto veku je konkrétna, je nutné, aby všetko, čo sa učia, bolo spájané s konkrétnymi vnemami a zážitkami.
Naša radosť z toho, ako sa deti rýchlo naučili básničku však pohasne, keď zistíme, že rovnako rýchlo ju aj zabudnú, a to v dôsledku dominujúcej krátkodobej a mechanickej pamäti.
Takémuto sklamaniu však predídeme, keď chápeme, ako pamäť funguje a s takýmto rýchlym zabúdaním počíta. Riekanku deti nezabudli celkom, druhýkrát sa ju naučia ešte rýchlejšie a že ju musia znovu a znovu opakovať. Najprv často za sebou a postupne možno tieto intervaly predlžovať až dovtedy, kým sa im dostatočným opakovaním neuloží v dlhodobej pamäti, teda kým sa pamäťové spoje neupevnia natrvalo.
Je tiež bezpochyby lepšie, keď deti natrvalo ovládajú menej textov a fráz, ako keď ich učíme stále nové a nové, ktoré rýchlo zabúdajú, keďže si ich nestihli dostatočné upevniť. Navyše deti majú rady stereotyp, čiže opakovanie rovnakej frázy. Nielenže im dáva určitý pocit istoty, ale uspokojuje aj ich potrebu hrať sa so slovami.
Zjednodušene možno povedať, že pamäť deti v mladšom školskom veku je mechanická, krátkodobá, konkrétna a emocionálna.
Práve rešpektovanie a zapracovanie týchto atribútov pamäte je podstatné pri rozhodovaní sa o type jazykového kurzu pre deti. Nechajte si vysvetliť a cielene sa informujte o metodike výučby a kvalifikácii učiteľa. To, ako bude dieťa vnímať cudzí jazyk v neskoršom období závisí práve od jeho prvotných skúseností v ranom detstve.
Zdroje:
Gabriela LOJOVÁ a kol.: VYUŽÍVANIE PERSONALIZÁCIE V O V Y U Č O V A N Í A N G L I C KÉ H O J A Z Y K A V P R I M Á R N O M V Z D E L Á V A N Í, Bratislava, 2011
http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KAJL/publikacie/Lojova-Vyuzivanie_personalizacie.pdf
Silvia Pokrivčáková a kol.: Inovácie a trendy vo vyučovaní cudzích jazykov u žiakov mladšieho školského veku, Nitra, 2008 link
MŠ SR: Program výchovy z vzdelávania detí v materských školách.
http://www.statpedu.sk/files/documents/svp/ms/program_vychovy_materske_skoly.pdf
Zdieľaj:
|