ZAČIATKY NEMUSIA BYŤ JEDNODUCHÉ
Z kategórie: 'Výskum'Podstatné mená: time, egg, dinocroc, Hocus, park, pond, bird, flamingo, duck, bush, frog, water, mirror, ground, eyes, spots, tail
Slovesá: Prítomný jednoduchý: is, are (opytovací spôsob), are not, have, am (oznamovací, opytovací spôsob), listen (rozkazovací spôsob), look (rozkazovací spôsob)
Prítomný priebehový: is breaking
Minulý jednoduchý: was, said, answered, tried to imitate, continued walking, jumped, saw, looked
Minulý priebehový: was walking
Prídavné mená: nice, beautiful, pink, little, sad, disappointed, cute
Zámená: there, what, who
Subjektívne: I, you, he
Objektívne: me
Členy (Determiners): a, an, the, that
Predložky: upon, of, inside, in, behind, on
Príslovky: once, there, how, yes, too, no, further, away, then, suddenly
Citoslovcia: croc, ssshh, rat, tat, hey, oh, hello, hurray, tralala, chip, cheep, bye, quack, queck, croa, cra, cruic, splash
Spojky: and.
Ako vidíme, príbeh je skutočne gramaticky rôznorodý. Vyskytuje sa v ňom osem slovných druhov, ktoré sú aj bohato zastúpené (okrem spojok). Slovesá sú v štyroch rôznych časoch a troch rôznych spôsoboch, čím si deti osvojujú modality hneď na začiatku, majú možnosť zachytiť postupy vytvárania otázok použitím opytovacích zámen who a what a zmenou slovosledu i zaradenie imperatívu. Takisto si môžeme všimnúť slovesnú infinitívnu štruktúru tried to imitate a gerundium continued walking, ktoré sú pre začiatočníka zložitejšie, ale pre syntax angličtiny charakteristické. Množstvo citoslovcií vystihuje detskosť vyjadrovania (len si pripomeňme, že veľa detí vie ešte pred dovŕšením prvého roka napodobniť zvuky zvierat citoslovciami, hoci dané zvieratá zatiaľ nedokáže pomenovať podstatným menom), obohacuje príbeh v zvukovej rovine, čím je pre deti ešte lákavejší. Pokiaľ ide o sémantiku príbehu, pôsobí veľmi prirodzene. Deti sa neučia slovíčka v určitej tematickej oblasti bez kontextu. Naopak, učia sa príbeh, tým si osvojujú nielen slovnú zásobu, ale aj motívy a kompletné morfologické, syntaktické a napokon i sémantické štruktúry. Istá „jednoduchosť“ prvého príbehu sa dá sledovať práve na opakovaní štruktúr, ktoré súvisia s vývojom príbehu (there was, are you...? you are not...), čo je jednak typické pre rozprávkový motív, jednak sa tým zabezpečuje lepšia zapamätateľnosť základných fráz. No a tým, že deti príbeh nielen počúvajú, ale i hrajú počas divadielka a sú motivované pri tom rozprávať, sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa v cudzom jazyku naozaj naučia prirodzene komunikovať.
REFERENCIE
TAESCHNER, TRAUTE: Hocus the Dinocroc. Rím, DITI 2012. 35 s.
Autorkou článku je Lenka Kolníková zo SMŠ Slimáčik, Trenčín
Zdieľaj:
|