Mireska | 2015.11.14 2015.11.14 | 3013 | 0 / 10 | 1 |
![]() |
Prečo nefunguje tradičné vyučovanie pri učení sa cudzích jazykov?
Z kategórie: 'Cudzojazyčná výchova s Hocus a Lotus'
Dr. Shtyrov, profesor vied, tvrdí, že mozog musí pracovať veľmi dlho na to, aby rozpoznal nové slovo. Až po 160 tich opakovaniach, ktoré trvali 14 minút, boli nové pamäťové stopy na nerozoznanie od tých pamäťových stôp slova, ktoré sa už jednotlivec predtým naučil. Dr. Shtyrov tvrdí, že opakovanie nového jazyka je kľúčom k úspechu [1].
Motivácia zohráva dôležitú úlohu v učení nového jazyka. Zo začiatku žiaci môžu prežívať prvotné nadšenie v učení sa jazyka, ktoré po čase vyprchá. Dieťa potrebuje cítiť, že napreduje a tento pocit prichádza, keď je samé schopné niečo vytvoriť prostredníctvom slovíčok, ktoré už ovláda. Učiteľ by mal poznať okolnosti, ktoré majú vplyv na učenie sa a mal by pomáhať svojim žiakom spoznať svoje silné a slabé stránky. Malo by byť pre neho samozrejmosťou neprestajne žiakov motivovať a využívať všetky prostriedky na to, aby sa učenie stalo prirodzenou súčasťou ich budúceho životného štýlu [2].
Motivácia a schopnosť zaujať dieťa zohráva dôležitú rolu v učení. Záujem o učenie kladne vplýva i na jeho výsledky. Nedostatok záujmu pôsobí opačne. Dieťa sa ťažko núti do učenia, obmedzuje ho iba na to najpotrebnejšie, učenie ho príliš vyčerpáva, neprináša radosť ani uspokojenie.
Dieťa môže mať stres z učenia sa cudzieho jazyka, je vyvolané a nieje si isté v odpovedi, boji sa posmechu spolužiakov, bojí sa zlyhania a preto radšej neodpovedá, následkom čoho neprospieva. Stres je fyzická reakcia organizmu, ktorá je spôsobená aktivovaní hormónov a pôsobí na sympatikus (rozšírenie zreničiek, zrýchlenie dychu, spotenie sa, stuhnutie organizmu, znemožnenie rozprávania a parasympatikus následné uvoľnenie zadržanej energie - napr. plač dieťaťa. Na psychike sa prejavuje rôznymi obavami a strachom, ktoré sa v organizme udržiavajú aj relatívne dlho po odznení stresovej situácie.
Často sa dieťa môže cítiť pod tlakom, hlavne keď ho učiteľ vyvolá a žiak musí odpovedať pred celou triedou. Tlak okolia sa neustále stupňuje a z počiatočných neúspechov sa vytvára bludný kruh. Cítia sa pod tlakom, pretože nedosiahli také známky ako ich spolužiaci. Každý môže vynikať v niečom inom, niekto je dobrý v gramatike, niekto v rozprávaní a šikovnosti naučiť sa cudzí jazyk. Pomoc však treba hľadať nie v obviňovaní samotného dieťaťa, ale v odhalení príčiny, ktorá vedie k neprospechu. V tomto prípade je to forma učenia a tlak, ktorý nie každý zvláda rovnako. Všetci študenti by mali byť ocenené za všetky ich úspechy v snahe naučiť sa cudzí jazyk. V metóde Hocus&Lotus sú všetci na rovnakej úrovni, nepoukazuje sa ta na to kto je lepší, alebo horší. Učíme sa spoločne, zabávame sa a zdieľame rovnaké zážitky. [3]
V metóde Hocus&Lotus sa na dieťa netlačí, dieťa sa do aktivít zapája dobrovoľne, pretože to je zábava. Po čase sa dieťa začne zapájať, pretože sa cíti príjemne a nieje na neho vyvíjaní tlak. Učenie nového jazyka hrou je zaručená zábava. Preto metóda Hocus&Lotus je pre deti ako stvorená. Vďaka zábave, hrám, a spoločnom zdieľaní zážitkov, ktoré prežívajú Hocus a jeho kamaráti sú deti vtiahnuté do deja príbehu a stávajú sa jeho súčasťou. Preto je pre nich učenie hrou a zábava. Tešia sa na ďalšiu hodinu na ktorú chodia s očakávaním. Touto formou učenia sa deti učia nielen slovnú zásobu, frázy, gramatiku, ale aj premýšľať v cudzom jazyku a automaticky odpovedať.
Zdroje:
[1]
Adams S., 2010. Can"t learn a foreign language? Not true, say scientists, [online], dostupné z: link
[2]
Mgr. Zdenka Veljačiková: Aplikácia učebných štýlov vo vyučovaní anglického jazyka, Námestovo, 2011
link
[3]
“Improving Working Memory Efficiency by Reframing Metacognitive Interpretation of Task Difficulty,” Frédérique Autin, PhD, and Jean-Claude Croizet, PhD, University of Poitiers and the National Center for Scientific Research, Poitiers, France; Journal of Experimental Psychology: General, Vol. 141, Issue 4.
Zdieľaj:
|