Vedecké overovanie
35 rokov výskumu v Európe
Počas týchto rokov bolo realizovaných niekoľko výskumných európskych projektov v ktorých prebiehal základný, ale aj aplikovaný výskum, naratívneho formátu "Dobrodružstiev Hocusa a Lotusky" v rôznych prostrediach:- v rôznych európskych krajinách: Taliansko, Nemecko, Španielsko, Veľká Británia, Portugalsko, Švédsko, Francúzsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko,
- vo vzdelávacích zariadeniach: v materských a základných školách
- v rodinnom prostredí
- k integrácii detí imigrantov.
- účinnosť vzdelávacieho programu aj materiálov pre učenie sa cudzieho jazyka
- efektívnosť vzdelávania učiteľov
- spokojnosť a radosť detí, ktoré sa učili cudzí jazyk
Potvrdené: s Hocusom a Lotuskou sa deti naučia nový jazyk!Ako si to dovolíme tvrdiť? Pretože vďaka mnohým výskumným projektom, ktoré boli uskutočňované počas mnohých rokov na stovkách deti vo viacerých európskych krajinách, bolo jednoznačne vedecky dokázané, že deti sa efektívne naučili cudzie jazyky a to aj v rôznych sledovaných prostrediach (v čisto monolingválnom prostredí Veľkej Británie, ako aj v bilingválnom prostredí Talianska - Provincie Bolzano). Na základe získaných výsledkov sme modifikovali, korigovali, opätovne skúmali, adaptovali, menili a opäť skúmali jazykový a vzdelávací program tak, aby bol plne efektívny, no zároveň zábavný. |
Jeden obraz je viac ako 1000 slov...Toto dievčatko má 5 rokov a v materskej škole pravidelne navštevovala aktivity s Hocusom a Lotuskou s "magickou učiteľkou", ktorá sa práve vďaka vyučovaniu detí začala učiť po anglicky. Dievčatko bolo požiadané, aby prerozprávalo svoj obľúbený príbeh, "The Frog" - (príbeh č.9) z druhej úrovne, pomocou ilustrovanej knižky. V čase nahrávania ešte nevedela čítať! Pozrite sa, ako pomocou gestikulácie a s entuziazmom prerozpráva príbeh! |
Ciele vedeckého výskumuChceli sme vedieť, či naratívny formát, ktorý teoreticky napodobňuje proces prirodzeného osvojovania si jazyka v ranom veku, je schopný, spolu s celkovým vzdelávacím programom a s materiálmi vyvinutými k učeniu cudzieho jazyka, efektívne rozvíjať cudzojazyčné zručnosti. Tiež nás zaujímalo, či by s materiálmi Hocus a Lotus mohli efektívne učiť cudzí jazyk aj učitelia, ktorí nemajú dostatočné jazykové znalosti. |
Listen, listen!!
Vypočujte si nahrávku 6-ročného dievčatka, ktoré sa učilo angličtinu s Hocus a Lotus a pozná 18 príbehov. Dievčatko rozpráva príbeh č. 13, Rat´s adventure(Dobrodružstvo pána potkana), vlastnými slovami a vkladá do príbehu vlastné časti. Kliknite na mozaiku a sledujte príbeh na obrázkoch (časť o žirafe si dievčatko domyslelo...):
- Rat in the jungle. Once upon a time (Lo..) Hocus and Lotus were at Rat´s house. Rat was coming back from a long long trip.
Rat brought brought a present for Hocus and Lotus. (....) Hocus, there are a present for you, Hocus and Lotus. Oooh, a present, for us! Look! Tarararaaa! What? A feather?
Oh, yes! It´s a magic feather! I want to tell the story of the magic feather. Listen, carefully!! Listen, carefully!!
One day, Rat was walking in the jungle. Dum dum dum, dada dum dum dum.
In the jungle there was a monkey. Hello, Rat! I am a monkey. I am jumping. Look! Ooh, I am afraid, are you dangerous? Ooh, I am not dangerous. I won"t eat you. Bye bye, Rat. Rat continued to walking in the jungle. Dum dum dum, dada dum dum dum. In the jungle there was a giraffe... ... ...
Premenné sledované počas výskumného projektuĎalej sme sa pýtali: Koľko sa naučili deti po prvom roku učenia sa?
Cieľom NEBOLO len umožniť deťom kontakt s cudzím jazykom, ani učenie sa jazyka. Chceli sme pomôcť malým deťom osvojiť si jazyk takým spôsobom, ako si osvojujú materinský jazyk. K tomu bolo zámerom vytvoriť vzdelávací program, ktorý umožňuje zvládnuť širokú slovnú zásobu, kompletné vety, frázy a spontánne rozprávať príbeh v nových situáciách. |
Výsledky získané z výskumuVšetky výsledky výskumu sú popísané v knihe "The magic teacher" profesorky Traute Taeschner, vydanej v CILT, 2005. Na tomto mieste Vám prinášame len tie najzaujímavejšie výsledky. Popis výskumu: trvanie 3 roky (1997-2000), v 120 talianskych štátnych školách. V prvej fáze výskumu bol v triedach denne realizovaný program Hocus a Lotus. Na konci výskumu boli deti požiadané, aby prerozprávali ich obľúbený príbeh podľa obrázkovej knižky. Záver: vzdelávací program Hocus a Lotus, ak bol korektne aplikovaný, predstavuje zmenu v spôsobe, ako je vnímané vzdelávanie učiteľov jazykov a v tradičných očakávaniach lingvistických schopností detí, v súvislosti s učením sa cudzieho jazyka. Ako bol výskum realizovaný?
Prof. Taeschner zistila, že deti celkovo predčili jej očakávania v množstve použitých slov počas rozprávania príbehu, pričom úplne prirodzene staršie deti boli schopné vytvárať správnejšie vety a používali viac slov. Výsledkom jej zistenia bolo, že pomocou metódy Hocus-Lotus sa deti učili rozprávať cudzím jazykom rovnako,
Len 3% detí neboli schopné vyrozprávať príbeh. 7% detí vyrozprávalo príbeh používajúc na jednotlivé epizódy jednoslovné pomenovanie,
|
|
Zdieľaj:
|