Učenie sa plné zmyslov – zmysluplné učenie
Z kategórie: 'Skúsenosti z kurzov Hocus a Lotus'Keďže okrem Hocusa učím aj dospelých, zúčastnila som sa niekoľkých školení aj v tejto oblasti. Avšak niekoľko krát som sa pristihla pri myšlienke, že veď tu akoby „znovu objavujú Ameriku“, veď tieto princípy tak krásne fungujú pri systéme Hocus & Lotus a sú známe už dlho...
Všetci z nás prešli klasickou výučbou cudzích jazykov a veľmi dobre si pamätáme, aké boli hodiny nudné, jednotvárne a miestami až ubíjajúce – všetky tie tabuľky a gramatické pravidlá. A keby mali aspoň požadovaný efekt s výsledkom plynulo komunikujúcich žiakov. Avšak opak bol pravdou.
Na druhej strane stojí naratívny formát Hocus a Lotus, prostredníctvom ktorého sa u žiačikov aktivuje hneď niekoľko zmyslov – cez počúvanie a prerozprávanie príbehov a pesničiek, ukazovanie počas acting out „divadielka“, aktivovanie hmatu (držíme sa v kruhu za ruky), a cez pohyb (pri ktorom sme oveľa vnímavejší)... no a dokonca aj aktivovanie chutí, keď v 2.dieli chrúmeme s Lotuskou jahôdky :-).
Pomocou systému Hocus a Lotus to dokonca nie sú len detičky, ktoré sa učia cudzí jazyk, je to celá rodina. Mnohí rodičia mi hovoria, ako veľmi im Hocus pomáha, že aj oni sa učia a v aute si pospevujú veselé a chytľavé pesničky a chtiac-nechtiac sa v jazyku zdokonaľujú. Tu je vidieť, aké je úžasné učiť sa cez rytmus, piesne a pohyb a krásne nám to pomáha pri pamätaní si celých viet a príbehov... jazyk sa učíme prirodzene, akoby v domácom prostredí. Lebo ako sa hovorí, kto sa naučí minimálne 3 slová pokope, ten sa vždy naučí aj kúsok gramatiky.... a Hocus je toho dobrým príkladom, detičky sa neučia zložité gramatické pravidlá, ale jazyk vo svojej prirodzenej forme – priamo vo vetách a v kontexte.
V neposlednom rade treba spomenúť aj skutočnosť, že mozog si najlepšie pamätá tie informácie, ktoré sú spojené s pozitívnymi emóciami. Detičky príbehy Hocusa a Lotusky prežívajú, majú z príbehov dobrú náladu a zažívajú počas hodiny kopec zábavy – emócie počas hodín sú pozitívne a práve tieto napomáhajú deťom vytvárať emocionálne puto jednak k učiteľke a jednak k jazyku ako takému... a pravdaže k ľahšiemu zapamätaniu si príbehov Hocusa a Lotusky. K vytváraniu pozitívnych emócii prispieva aj absencia stresu a napätia, ktoré sa počas klasických vyučovacích hodín mnohokrát vytvárajú. Naproti tomu sa naratívny formát realizuje v kruhu, detičky príbehy opakujú spoločne, bez stresu a strachu, že by niečo vyslovili alebo urobili nesprávne. Môžu sa preto počas celej hodiny odviazať a osvojovanie si jazyka „užiť“ :-).
Ako som uviedla na začiatku, postupom času prichádzajú už aj dnešní „klasickí“ učitelia na to, že vyučovanie, ktoré využíva a aktivuje čo najviac našich zmyslov, v ktorom je zakomponovaná hudba, rytmus a pohyb, je nielen zábavné, ale aj oveľa efektívnejšie. A to sú princípy, ktoré sa využívajú v naratívnom formáte Hocus a Lotus a ktoré vedú k úžasným výsledkom.
Autor článku: Ruth Trebatická, učiteľka nemeckého jazyka metódou Hocus&Lotus
Zdieľaj:
|