janakralova | 2015.02.02 2015.02.02 | 3013 | 0 / 10 | 1 |
![]() |
Bilingvizmus a jeho výhody
Z kategórie: 'Výskum'Obyčajne sa bilingvizmus prirodzene objavuje v rodine z dvoch príčin (Pirchio a kol., 2011):
1. Celá rodina hovorí jazykom A, ale žije v komunite, ktorá používa jazyk B.
2. Jeden alebo viacerí členovia rodiny hovoria jazykom A (napr. matka), pričom ďalší člen alebo členovia rodiny hovoria jazykom B (napr. otec).
Ak niekto ovláda viac ako jeden jazyk, má to veľa výhod: Človek „dokáže komunikovať s ľuďmi rôznych jazykov a kultúr; dokáže sa rozprávať so svojimi príbuznými, s ktorými by sa inak nedohovoril; dokáže čítať vo viac ako jednom jazyku; napomáha mu to pri učení ďalších jazykov, podporuje to v ňom otvorenú myseľ a iný pohľad na život; zvyšuje to jeho šance umiestniť sa na trhu práce; dokáže pomáhať tým, ktorých jazyk a kultúru pozná a pod. Tieto výhody nie sú dôsledkom nejakých vedeckých výskumov – sú to iba názory jednotlivcov, z ktorých mnohí sú bilingválni; sú to názory, ktoré v mnohom dávajú zmysel a ktoré sa znovu a znovu opakujú“ (Grosjan, 2009).
Sú tu však mnohé ďalšie výhody bilingvizmu, o ktorých sa síce toľko nehovorí, ale sú potvrdené viac ako 150 vedeckými štúdiami. Za posledné desaťročie Ellen Bialystok, významná vedkyňa a profesorka psychológie na Yorskej univerzite v Toronte, dokázala, že okrem toho, že bilingválne deti ovládajú slovníky dvoch jazykov, rozvíjajú aj svoje kľúčové zručnosti, učia sa rôznymi spôsobmi riešiť logické problémy, lepšie zvládajú multitasking (paralelné riešenie viacerých úloh) a majú lepšie mozgové zručnosti, ktoré sú zodpovedné za tzv. výkonné funkcie mozgu. Vo väčšine prípadov deti, ktoré sú dvojjazyčné od detstva, zaznamenávajú predčasný vývin výkonných funkcií mozgu.
Výskum Pealovej and Lamberta (1962), ktorý bol uskutočnení na francúzsko-kanadských deťoch v Kanade, zostáva najdôležitejšou štúdiou, ktorá zdôrazňuje výhody dvojjazyčnosti. Títo vedci zistili, že francúzsko-anglické bilingválne deti v ich štúdii trvale dosahovali pri plnení kongitívnych úloh lepšie výsledky ako deti monolingválne. Ako výsledok svojho pozorovania skonštatovali, že bilingválni žiaci majú omnoho diverzifikovanejšiu inteligenciu: „mentálnu flexibilitu, nadradenosť v poňatí tvorby a viac diverzifikovaný súbor duševných schopností“ (Peal, Lambert, 1962).
Tieto poznatky by mohli byť pre rodičov motiváciou k rozvíjaniu viacjazyčnosti ich detí od ranného detstva – okrem druhého či ďalšieho jazyka, ktoré sa deti naučia, dostanú takto ešte „pridanú hodnotu“, ktorou je zlepšenie ich ďalších duševných schopností.
Zdroje:
1. Klass, P.. 2011. Hearing Bilingual: How Babies Sort Out Language. Internet: How Babies Sort Out Language
2. Peal, E.; Lambert, W. Is bilingualism an advantage? Internet:Is bilingualism an advantage
3. Pirchio, S., Taeschner, T., Sorace, A., Francese, G., Passiatore, Y. 2011. Let’s become a bilingual family! Sprievodca na ceste za dvojjazyčnou rodinou. Knižka k zakúpeniu tu
Zdieľaj:
|