Lusmi | 2014.09.25 2014.09.25 | 1918 | 10 / 10 | 1 |
Gestá ako most k druhému jazyku
Z kategórie: 'Cudzojazyčná výchova s Hocus a Lotus'Práve gestá majú osobitný a veľký význam v našom prejave. Hovoríme im aj mlčanlivé slová. Gestikulácia má ako jediná zo spôsobov neverbálnej komunikácie svoju vlastnú syntax. Jej slovník a gramatika vytvárajú ucelený jazyk, ktorý je používaný hluchonemými ľuďmi. Tí „hovorili“ pomocou prstov už pred viac než osemsto rokmi.
Poznámka: Slovo gestika súvisí s latinským gero, gerere, čo znamená viesť, ale aj správať sa. Slovo gestus v latinčine znamená skutok, čin, posunok. Z toho sú odvodené slová gestikulovať, gestikulácia, gestika.
Zaujímavosti z výskumov
Ľudia každej rasy, kultúry či sociálneho pozadia gestikulujú, keď rozprávajú. Gestikulácia rukami je prirodzenou, všadeprítomnou a plnovýznamovou súčasťou hovorenej reči.
Vedcov z mnohých odborov – lingvistiky, psychológie, neurovied,... – zaujímalo prečo je pohyb rúk pri rozprávaní natoľko naturálnym a výrazným. Zistili, že reč a gestikulácia sú úzko späté v procese jazykovej produkcie a jazykového porozumenia. Zamerajúc sa na gestá, ktoré sa spolupodieľajú pri rozprávaní , sa vedcom podarilo identifikovať mechanizmy, ako sú tieto dve modality ( reč a gestá) integrované v ľudskom mozgu.
Niekoľko štúdií preukázalo, že mozgové oblasti zodpovedné za rečové procesy sú zároveň zodpovedné za spúšťanie akcií telesných končatín. ( Wilems and Hagoort ,2007 in Spencer D.Kelly a kol., 2008).V ďalšej podnetnej práci (Pulvermuller, 2005; Tettamanti, 2005 in Spencer D.Kelly akol., 2008), vedci demonštrovali ( pomocou fMRI – funkčná magnetická zobrazovacia rezonancia, ktorá meria prietok krvi v mozgu ako odpoveď na stimul ) ako neurálne spracovanie viet obsahujúcich slovesá spúšťa súčasne s rečou aj akciu končatín. Zistili, že napríklad pri slovese kopnúť je v časti mozgovej kôry aktivovaná oblasť nohy, pri slovese chytiť je aktivovaná oblasť rúk a pod.
I pozorovaním detí vedci potvrdili úzky vzťah medzi gestami a rečou. Napríklad, pri osvojovaní si materinského jazyka deti gestikulujú ešte skôr ako začnú používať slová. Najvýraznejšie deti používajú deiktické(ukazovacie, názorné) a ikonické gestá (deti zobrazujú či imitujú vec, osobu či dej) ešte pred tým ako začnú rozprávať. Zvyčajne okolo 18 mesiaca produkujú ikonické gestá spolu s rečou. ( Bates an Dick 1976,Kelly 2002, Goldin-Meadow 2000 in Spencer D.Kelly akol., 2008 ) .
Psychológovia z Chicagskej univerzity potvrdili, že tie deti, ktoré vyjadrujú viac vecí gestami už v 14 mesiacoch, majú väčšiu slovnú zásobu vo veku štyri a pol roka a sú na školu lepšie pripravené.
Mnohé psycholingvistické výsledky výskumov dokázali, že využívanie gestikulácie pri výuke jazykov u detí ( ale aj dospelých) významne napomáha osvojovaniu si cudzieho jazyka. Zistilo sa, že gestá majú blízky vzťah s rozvojom lexikálnej a syntaktickej oblasti a tiež, že mnoho lexikálnych výrazov, ktoré dieťa najskôr produkovalo za pomoci gest, sa neskôr prenieslo do ich verbálneho prejavu.
Ďalšie cenné informácie poskytuje i výskum T. Taeschner, autorky psycholingvistického modelu pre výuku cudzích jazykov detí – naratívneho formátu - zameraný na odhalenie, ktoré verbálne i neverbálne prejavy učiteľa vedú k pozitívnym a, ktoré naopak k negatívnym prejavom výuky cudzieho jazyka. (Z.Jursova,2011).
Na základe tohto výskumu sa dnes rozlišuje medzi „magickými“ a „nemagickými“ učiteľmi cudzích jazykov prostredníctvom naratívnej metódy. Výsledky výskumu nám poskytujú informácie o tom, ktoré verbálne a neverbálne prejavy učiteľa (aké gestá, pozície tela, častosť výskytu úsmevu, postoj,….), sú zodpovedné za "magické" pôsobenie učiteliek – vo význame efektívne, čím potvrdzujú významnosť používania gest v bilingválnej výuke cudzích jazykov u detí i dospelých.
Všimnite si aký zásadný význam majú gestá ako didaktický nástroj magického učiteľa(-ky) v naratívnom formáte:
1. Gestá facilitujú verbálnu produkciu.
2. Gestá pomáhajú zapamätať si nové slová, či celé vetné konštrukcie.
3. Gestá pomáhajú pri opätovnom vybavovaní nových slov.
4. Gestá v deťoch asociujú príbeh, vyvolávajú predstavy na základe predchádzajúcich skúseností
5. Gestá slúžia na získanie pozornosti detí na učiteľa či príbeh
6. Gestá slúžia na sprostredkovaniu deja príbehu v cudzom jazyku.
7. Gestá slúžia k motivácii detí
Lucia Riapošová
Použité zdroje:
DeVITO, J. A. 199. Základy mezilidské komunikace.Praha: Grada Publishing. ISBN 0205491464
JAKABČIC, Ivan. 2002. Základy vývinovej psychológie. Bratislava: IRIS.
JURSOVÁ, Z., Naratívny formát. http://www.hocus-lotus.sk/narativny-format
JURSOVÁ, Z. 2011. Výuka anglického jazyka pomocou metódy Naratívneho formátu v predškolskom zariadení. MVEK Prešov, Katedra pedagogiky FHPV PU, in Konferencia Prešov, 496 s. http://www.pulib.sk/elpub2/FHPV/Istvan1/pdf_doc/4sekcia/Jursova%20Zacharova.pdf
JURSOVÁ, Z. 2011. EFEKTÍVNA VERSUS NEEFEKTÍVNA KOMUNIKÁCA UČITEĽA CUDZIEHO JAZYKA V RÁMCI VÝUKY METÓDOU NARATÍVNEHO FORMÁTU http://hocus-lotus.sk/content/accounts/Zlatica/efektivny%20
neefektivny%20ucitel.pdf
Mistrík, J. , 1999. Jazyk a reč . Vydavateľstvo: SPN - Mladé letá, ISBN: 80-06-00924-4
SPENCER D.KELLY, SARAH M.MANNING a SABRINA RODAK.2008.
Gestures gives a hand to language and learning: perspectives from cgnitive neurosience, developmental psychology and education. Language and Linguistic Compass 2. http://faculty.washington.edu/losterho/Compass.pdf
TAESCHNER, T. 2005. The magic teacher. London: CiLT The National Centre for Languages. 216 s. ISBN 1-904243-46-0.
TAESCHNER, T., PIRCHIO, S., CORSETTI, R., FRANCESE, G. 2004. The magic teacher´s
kit. Roma: Dinocroc Internationl Training Institute srl. 6,7 s. ISBN 978- 88-88677-11-8.
Zdieľaj:
|